Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Atoomschuilkelders in de haven

Stel hier al uw andere vragen over 't Stad.

Atoomschuilkelders in de haven

Berichtdoor Michel De Bruyne » 14 Mei 2008, 06:25

In de jaren vijftig werden atoomschuilkelders gebouwd aan elk kunstwerk in de haven (sluis, brug,...). Hoeveel waren er juist? Zijn ze ooit gebruikt? Bestaat er documentatie over? Herinnert iemand zich nog de bouw ervan?

Michel De Bruyne

Re: Atoomschuilkelders in de haven

Berichtdoor lucifer » 01 Aug 2008, 14:30

Beste, ik weet dat er schuilkelders gebouwd werden bij de infrastructuur in de 50-er jaren, of het atoomschuilkelders betreft waag ik te betwijfelen. Opzoekingswerk kan in het archief van het Havenbedrijf of in het Stadsarchief.
Mvg

lucifer

Berichtdoor Jaap » 08 Okt 2009, 16:01

Ook ik heb me laten vertellen dat dat schuilkeldertjes zouden zijn van de tijd van de Koude Oorlog. Het was van vitaal belang dat de haven ook in oorlogstijd zou kunnen functioneren en dus moesten de sluizen en bruggen ten aller tijd bediend kunnen worden.

Ook onder de hangars op de Kaaien zie ik ook nog een paar kleine gebouwtjes staan.
Daarvan heb ik ooit gehoord dat dat oude schuilkelders zouden zijn. Er is ooit eens een plan geweest om de weg onder het Steenplein door die kelders aan te leggen.

Wie kan me wat meer vertellen over deze overblijfselen van de Koude oorlog?
Klopt het verhaal van de schuilkelders on de Kaaien?
Zijn er foto's van?
Worden ze nu nog ergens voor gebruikt?

Jaap

Berichtdoor Georges Troupin » 12 Nov 2009, 17:15

Beste,

Vanaf 1954-1955 werden er 99 schuilbunkers in de Antwerpse haven opgetrokken.

aantal gebouwd / capaciteit personen
45 6
29 62
6 126
19 62

een deel van deze schuilbunkers werd in de loop der jaren gesloopt, zij staan momenteel leeg
meer informatie tref je aan in A. Himler, De 99 schuilbunkers uit 1954-1955 in de Antwerpse haven. Getuigen van de koude oorlog en archeologische vondst. in Kon. Havenwerkentuigen S.K., 43e jaargang juni 1989.

groeten
Georges

Georges Troupin

Berichtdoor lucifer » 12 Nov 2009, 18:21

Dag georges,
lang geleden dat ik je nog gesproken heb, ben blij dat jij hier ook een kijk komt nemen. Ik waag het echter te betwijfelen of deze schuilkelders bestand waren tegen een atoom aanval. De vraag was oorspronkelijk bedoeld voor de schuilkelders waarvan ik zeker weet dat er een onder de Groenplaats lag en volgens mijn (in nevelen gehulde herrineringen) geintegreerd is in het premetrostation.
Groetjes (ra ra wie is lucifer)

lucifer

Berichtdoor Georges Troupin » 14 Nov 2009, 21:55

Beste Lucifer (wie je ook weer moge wezen) :)

Het klopt dat de schuilkelders niet betand waren tegen een atoom aanval.
Ofwel wist men toen niet beter, of was dit eerder een denken van 'het werkt wel niet maar op deze wijze stellen we iedereen gerust'
Deze voor de burgerbevolking oa. Groenplaats, Veemarkt, Grote Markt en nog op veel meer plaatsen waren hier evengoed niet tegen bestand.
En er waren trouwens onvoldoende plaatsen.
In vrij veel bouwdossiers uit de jaren 1940-1950 vinden we dan nog vrij veel aanvragen voor nieuwbouw waarin de aanvrager een schuilkelder liet aanleggen. Ik dacht ook nog dat hiervoor subsidies werden verleend.
Hier kan denk ik nog veel onderzoek naar gedaan worden.
Momenteel maken we bij de dienst monumentenzorg stad een inventaris op van het militair erfgoed. De schuilplaatsen tegen een atoom aanval maken hier ook deel van uit. Een klein deel van de schuilkelders voornamelijk deze op het Eilandje (nog bestaande en reeds verdwenen) werden hier al in opgenomen.
groeten :)
Georges

Georges Troupin

Berichtdoor lucifer » 15 Nov 2009, 15:12

In de nevelen van mijn geheugen staat dat het plaatsen van een (gewone)schuilkelder, als gevolg van de "Koude oorlog" in de vijftiger/zestiger jaren, van vorige eeuw, bij nieuwbouw, nog verplicht was. De zgn. atoomschuilkelders waren m.i. niet bedoeld om de bevolking te beveiligen maar de kunstwerken van de musea te beschermen.

lucifer

» Terug naar Ook dit is Antwerpen!