NL | EN

Geschiedenis van Antwerpen

Welkom op het forum van het stadsarchief
Login   Register    FAQ    Search
It is currently 04 Sep 2010, 05:49

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Plaats een nieuw onderwerp   [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Stoombootdiensten
PostPosted: 25 May 2009, 13:57 

Graag wil ik mij kort voorstellen: Willem J.J. Boot, wonend in Opperdoes, Noordkop van Noord-Holland en in de studententijd invalpersoneel geweest op de Noordzeeuwse veren. Van daaruit sterk geïnteresseerd geraakt in lokaalstoombootdiensten (ook wel beurtdiensten genoemd). Uiteindelijk heeft dat geleid tot een kleine 25 boeken over dit onderwerp en ik kan zeggen, daar nog niet over te zijn uitgeschreven.
De vroegste stoomvaart dateert van 1817, dienst Rotterdam-Antwerpen. Deze dienst is lang een belangrijke verbinding gebleven en was sedert de jaren 1850 beter bekend als de 'Telegraaf' dienst, later H. Braakman & Co. Een goede vriend is bezig met een boek over de Telegraafdienst en zoekt nog fotomateriaal, vandaar dat ik voor hem bij u aanklop.

Verder bestonden er in de negentiende en vroege twintigste eeuw diverse bootdiensten over de Westerschelde vanuit Antwerpen, waarop ik later terug hoop te komen.

Tenslotte bleek uit de archieven, dat de bekende stoombootdienst tussen Temsche en Antwerpen van de Naamlooze Vaartmaatschappij Schelde en Rupel ("Wilford-boten"), oorspronkelijk werd uitgevoerd met schepen, afkomstig van -onder andere- de N.V. Stoomvaart Maatschappij "Maasnymph", dienst Rotterdam-Brielle. Zowel van de "Schelde en Rupel" als van de "Maasnymph" heb ik vrijwel volledige documentatie kunnen opstellen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wie onder u is hierin geïnteresseerd en wil meewerken/kan ik verder van dienst zijn?

Profile  

Post subject: Re: Stoombootdiensten
PostPosted: 25 May 2009, 22:16 

Gegroet Willem
Als gewezen zeevarenden en zij die oude scheepvaart herinneringen koesteren komen we elkaar geregeld tegen op www.belgian-ships.be .
Je kan je daar bij Frans Verhoeven even aanmelden met je vragen. In het archief zit ongetwijfeld wel wat over de rederij "Wilford"
Beste groeten uit Antwerpen

Profile  

PostPosted: 09 Jul 2009, 17:51 

hello Jos

Klopt,wij hebben zeker wat van de Wilfords in ons archief en ook wat geschiedenis en foto's van deze schepen.

Alsook van onze koopvaardij schepen vroeger en nu zijn duizenden foto's en gegevens aanwezig.

grt
frans

www.belgian-ships.be

Profile  

PostPosted: 09 Jul 2009, 21:35 

Image
Image
Image
Image

grt
frans

Profile  

PostPosted: 09 Jul 2009, 21:36 

Image

Image

grt
frans

Profile  

PostPosted: 23 Aug 2009, 19:31 

Frans, Jozef,

Dank voor jullie reacties. Het artikel van dhr Van hee was mij bekend, hij heeft mij overigens goed voorzien van zijn basisgegevens.

Met name de opstelling vlootlijst "Wilford III" lijkt niet helemaal te kloppen; voor zover uit de gegevens valt na te gaan (orderlijst Cockerill, Veritas en Hollands/Belgische Scheepsmetingsdienst, Hollands Stoomwezen) zijn er wellicht drie verschillende "III"-en geweest.

Wilford II (1) was inderdaad ex-Maasnymph, maar het zou kunnen dat ook daar een "lek" in de gevevens zit, evenals bij 'Wilford I (1).

Van "William Wilford" is een uitstekende foto beschikbaar bij het Stadsarchief Antwerpen, nr Foto Gf#922. Dit is een deel van de opname van de Reede van Antwerpen 1863 (of daaromtrent), waarop ook een van de grote 'Telegraaf'-raderboten is te zien (naam zelfs goed leesbaar), de uit 1855 daterende 'III' of 'IV', tweepijpers die bekend stonden om hun buitensporige luxe en hoge snelheid. De 'William Wilford' was de voormalige 'Aymon & Louise I'(of No. 1', in de registers komen beide vermeldingen voor), eigendom van C.L.A. Cuypers te Woensdrecht en dienst gedaan hebbend tussen Antwerpen, Vlissingen en Rotterdam, samen met het zusterschip A&L II. Deze dienst moet faliekant zijn mislukt, beide schepen gingen vrij kort na hun bouw op andere eigenaars over. De II kwam terecht in de dienst tussen Amsterdam en Hoorn en was later de eerste stoomboot op de Oosterscheldedienst (Bergen op Zoom-Zierikzee-Middelburg). Hoe men aan de vroegere naam voor de I, "t Zwaantje" komt, is niet duidelijk. Mogelijk hield dat verband met het boegbeeld op de klippersteven van het schip, dat wel wat van een zwaan weg lijkt te jebben. Gravure hiervan in het gedenkboekje van de Wilford, dat u denkelijk wel bekend is.
De schoorsteenkleuren van de Wilfordboten waren oorspronkelijk zwart, waarschijnlijk na de komst van de ex-Maasnymphboten geel met zwarte top. Op deze gele schoorsteen is sedert de komst van de Wilford V een wit-rood-witte band aangebracht. Na de komst van de ex-"bateaux-mouche" is van de oude vloot alleen de Wilford IV nog in de vaart gebleven. Ook dit schip kwam uit Nederland en heette voordien "Landsmeer en Den Ilp", dienst Amsterdam-Landsmeer.
Van alle schepen heb ik goede opnamen, dus als ik u van dienst kan zijn, graag.

Profile  

Plaats een nieuw onderwerp   [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]